Navigation und Service

Lost Art


Jüdische Sammler und Kunsthändler (Opfer nationalsozialistischer Verfolgung und Enteignung)

Wildenstein, Georges

BerufKunsthändler
Firmensitz, -name, -gründungKunsthandel; Paris, Rue de la Boetie 57 / Ecke Rue du Faubourg Saint-Honoré sowie New York (seit 1903); Gazette des Beaux Arts; 1938, Paris: Surréalisten-Ausst.
Schicksal

1941 Emigration nach New York, Aufenthalt dort bis Kriegsende.
Mittlerweile ist jedoch auch erwiesen und durch Gerichtsurteil v. Juni 1999 (Paris, Wildenstein ./. Hector Feliciano) bestätigt, dass der jüdische Kunsthändler und Sammler Georges Wildenstein mit den Nationalsozialisten paktiert hat, u.a. Geschäfte über den Mittelsmann Roger Dequoy mit Karl Haberstock abgewickelt haben (Basis Dokumente der Allierten sowie von US-Finanzbehörden; s.a. Eintrag Roger Dequoy]; belegt ist u.a. ein Treffen zwischen Wildenstein und Dequoy im Oktober 1940 in Aix-en-Provence, wo Wildenstein Dequoy in Gegenwart Haberstocks eine Vollmacht erteilt haben soll, mit seiner Sammlung Geschäfte zu machen. Ein weiteres Dokument v. 29.01.1942 belegt, dass Wildenstein gehofft hatte, in Paris über Dequoy Bilder anzukaufen. Lt. Jüdischer Organisationen sei es plausibel, dass Wildenstein sogar mit den Nazis kollaboriert habe, indem er versteckte jüdische Sammlungen verriet; Korrespondenz mit Karl Haberstock aus dem Jahr 1939 überliefert.Wildenstein habe Dequoy Vollmacht erteilt, "den Deutschen, besonders Haberstock, alles mögliche zu verkaufen" [zit. nach Holger Christmann, Der Fall Wildenstein, Die Welt v. 25.06.1999]. Im Gegenzug habe der deutsche Kunsthändler versucht, den ERR von der Sl. Wildenstein fernzuhalten. Wildenstein soll (c. 1941) dem gleichfalls verfolgten jüdischen Sammler Schloss angboten haben, ihm den Status des "Ehrenariers" zu verschaffen, der, nach Aussage seines Sohnes, daraufhin den Kontakt zu W. vollständig abgebrochen habe. Lt. der Urteilsbegründung stehen die Kollaboration Wildensteins einerseits und die Verfolgung andererseits nicht im Widerspruch. S.a.: "Supreme Court, Appellate Division, First Department, New York: WARIN v. WILDENSTEIN CO INC; Francis WARIN, et al., Plaintiffs-Appellants, v. WILDENSTEIN & CO., INC., etc., et al., Defendants-Respondents. November 27, 2007; LIPPMAN, P.J., FRIEDMAN, SULLIVAN, GONZALEZ, CATTERSON, JJ. ; Dechert LLP, New York (Claude M. Tusk of counsel), for appellants.Arkin Kaplan Rice LLP, New York (Sean R. O'Brien of counsel), for respondents.

Judgment, Supreme Court, New York County (Barbara R. Kapnick, J.), entered July 13, 2006, dismissing the complaint pursuant to an order, same court and Justice, entered July 11, 2006, which granted defendants' request for a determination that plaintiffs' claim is time-barred under French law, unanimously affirmed, with costs. Appeal from the aforesaid order unanimously dismissed, without costs, as subsumed in the appeal from the judgment.

Plaintiffs, the great-nephew of Alphonse Kann and an organization dedicated to preserving Kann's memory and recovering his artwork, seek to recover eight illuminated manuscripts that were allegedly stolen from Kann by the Nazis during World War II and are now in the possession of defendants. Defendants filed a request for judicial notice of French law pursuant to CPLR 4511, seeking a determination that plaintiffs' claim was barred by the Special Ordinances issued by the French government after the war to facilitate the return of artwork stolen by the Nazis to its original owners and by the French Civil Code, which applies generally to property disputes.

A sound basis exists in the record for the court's determination crediting defendants' expert. Based on the expert's testimony and the plain language of the Ordinances at issue, the court correctly found that plaintiffs' claim is barred by the Ordinance of April 11, 1945, because neither plaintiffs nor their predecessors made a claim for the manuscripts recovered by the State by December 31, 1947, and because Georges Wildenstein became the legal owner of the manuscripts after the expiration of the two-year period following the last turnover of manuscripts to him by the Commission de Recuperation Artistique, in 1952. Thus, as of 1954, any claim plaintiffs wished to file against the Wildensteins had to be based on the provisions of the French Civil Code.

The court correctly found that plaintiff's claim is also barred by the Civil Code, under either Article 2262, which bars claims against holders of property in “good faith” after three years, or Article 2279, which bars claims against holders in “bad faith” after 30 years, provided that they possessed the property in a continuous, peaceful, open and unequivocal manner. In view of the legal presumption, contained in Article 2268, that defendants held the manuscripts in good faith, the fact that the Commission de Recuperation Artistique turned the manuscripts over to defendants after conducting an investigation, and plaintiffs' failure to submit any evidence that defendants actively concealed the manuscripts, no triable issue of fact exists as to defendants' bad faith. Thus, plaintiffs' claim is barred by the three-year period of limitations, which began to run in 1954." [Quelle Internet: http://caselaw.findlaw.com/ny-supreme-court-appellate-division/1302490.html, Stand 04-2011]

SammlungDie Sammlung umfasste alte Meister, 19. Jhd. sowie Werke der Moderne.
Enteignung1940 wurden die Gemälde der Sammlung von der Geheimen Feldpolizei-Gruppe entfernt und für die Sammlung Göring beschlagnahmt. Außerdem raubte der ERR die Banksafes Wildensteins aus.
QuelleHeuss, Anja, „Kunst- und Kulturgutraub. Eine vergleichende Studie zur Besatzungspolitik der Nationalsozialisten in Frankreich und der Sowjetunion", Universitätsverlag C. Winter, Heidelberg 2000, S. 84, 87, 92, 113, 126; Feliciano, Hector, „Das verlorene Museum. Vom Kunstraub der Nazis", Aufbau-Verlag, Berlin 1998, S. 63, 81, 108, 118, 122, 156; Tisa Franicisi, Esther; Heuss, Anja; Kreis, Georg, „Fluchtgut – Raubgut. Der Transfer von Kulturgütern in und über die Schweiz 1933 – 1945 und die Frage der Restitution“, Veröffentlichungen der Unabhängigen Expertenkommission Schweiz – Zweiter Weltkrieg, 1, Chronos-Verlag, Zürich 2001, S. 77, 79, 86, 94, 99, 100, 268, 282, 291, 292, 294, 296-298, 301, 304, 309, 416-418, 471; Hector Feliciano: The Lost Museum: The Nazi Conspiracy To Steal The World's Greatest Works Of Art, Paris 1995; Holger Christmann: "Der Fall Wildenstein", Die Welt v. 25.06.1999; vgl. a. Sonderbericht der Allierten zu Wildenstein von 1945.

Diese Seite:

© Stiftung Deutsches Zentrum Kulturgutverluste - 2018