Jupiter and Antiope
The lower part of the painting shows Antiope sleeping on red and green cloths. She is holding a white cloth in her right hand. Jupiter leans over her from the upper left edge of the painting. He touches Antiope on the hip with his right hand. To his right is an eagle with outstretched wings against a cloudy sky.
The work is unsigned.
without date-15.04.1929: Dr A. C. von Frey (?-?), Paris, acquisition unknown
15.04.1929-15.05.1929: Galerie Heinemann, Munich, purchase from Dr A. C. von Frey, Paris
15.05.1929-13.06.1931: Galerie Heinemann, Munich, and Galerie Hansen, Lucerne, purchase of half of the work by Galerie Hansen
13.06.1931-without date: Galerie Hansen, Lucerne, purchase of the remaining share of the work from Galerie Heinemann, Munich
(...): Whereabouts unknown
without date-16.06.1938: Bottenwieser Galleries Inc, London, acquisition unknown
16.06.1938-30.06.1938: Kunsthandlung Karl Haberstock, Berlin, purchase from Bottenwieser Galleries Inc, London
30.06.1938-31.08.1944: Reich Chancellery, Berlin, purchased from Kunsthandlung Karl Haberstock, Berlin, and consigned to the "Führerbau", Munich, later registered for the "Sonderauftrag Linz", inv. no. 6
31.08.1944-15.07.1945: Adolf Hitler ("Sonderauftrag Linz"), arrival in Altaussee on 31 August 1944 with the 5th salvage transport, Aussee no. 2937
15.07.1945-10.06.1949: American military government, securing and transport to the Central Collecting Point Munich, inv. no. 4288
10.06.1949-22.02.1952: Bavarian Minister President, Munich, fiduciary takeover
22.02.1952-1960: Trustee Administration of Cultural Property at the Foreign Office of the Federal Republic of Germany, Munich, fiduciary takeover
1960-today: Federal Republic of Germany, Munich/Berlin, takeover from former Reich property on the basis of Article 134 of the Basic Law
John Smith: Catalogue Raisonné of the Works of the most eminent Dutch, Flemish, and French Painters, Bd. 9, London 1842, S. 397, Nr. 104, ohne Abb.
Max Rooses: L’Oeuvre de P. P. Rubens, Anvers 1890, S. 114-115, ohne Abb.
Ausst.kat. Exhibition of works by Van Dyck 1599–1641. Winter Exhibition, Royal Academy, London, 01.–10.01.1900, S. 42, Nr. 109.
Cust, Lionel: Anthony Van Dyck. An Historical Study of His Life and Works. London: G. Bell & Sons, 1900, S. 14 (erwähnt im Text); S. 222, Nr. 109; S. 233 (erwähnt unter Nr. 14).
Auk.kat. Highly important Pictures by old Masters and of the early English School, Christie’s, London, 08.06.1928, S. 11, Los 60, ohne Abb.
Gustav Glück: „Van Dycks Jupiter und Antiope“, in: Pantheon, Nr. 5, 1930, S. 201-202, Abb. S. 200.
Gustav Glück: Van Dyck. Des Meisters Gemälde in 571 Abbildungen, Stuttgart/Berlin 1931, S. 59, o. Nr., mit Abb., Register S. 586 und 594.
Gustav Glück: Rubens, van Dyck und ihr Kreis, Wien 1933, S. 305, Abb. Nr. 170.
Wallraf-Richartz-Museum, Köln (Hg.): Vollständiges Verzeichnis der Gemäldesammlung, Köln/Mailand 1986, S. 29, Abb. S. 189 Nr. 304.
Erik Larsen: The Paintings of Anthony van Dyck. Freren: Luca Verlag, 1988, Bd. 1, S. 157 [erwähnt im Text]; Bd. 2, S. 123, Nr. 297, mit Abb.
Birgit Schwarz: „Ein Jahr spielte Hitler selbst den Kurator. Der ‚Sonderauftrag‘ für das Linzer Museum. Seine Ursprünge und seine Verstrickungen in die Raubkunst-Kampagnen“. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 30.11.2000.
Susan J. Barnes; Horst Vey; Nora de Poorter; Oliver Millar: Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings, New Haven: Yale University Press, 2004, S. 81, Nr. I.81, Abb. S. 82.
Birgit Schwarz: Hitlers Museum. Die Fotoalben Gemäldegalerie Linz. Dokumente zum „Führermuseum“, Wien/Köln/Weimar 2004, S. 100, Nr. II/10, Abb. 209.
Horst Keßler: Karl Haberstock. Umstrittener Kunsthändler und Mäzen, München/Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2008, S. 270 und 283, Abb. S. 316.
Ausst.kat. El joven Van Dyck, Museo del Prado, Madrid, 20.11.2012-03.03.2013, S. 111, Nr. 7, Abb. S. 113.
Kunstverwaltung des Bundes
Herbert-Bayer-Straße 5
13086 Berlin
Germany