Assembled potpourri with hurdy-gurdy player (Tyrolean) and bagpipe player (Tyrolean)
The (gilded?) bronze base has two mounts on the right and left for the porcelain figures of the Tyrolean woman and man. Metallic branches with porcelain flowers frame the rock-like bases of the figures. In the middle a slightly raised beaker, which is also held by metal branches with porcelain flowers. On the upper rim an open-worked frame, which tapers slightly and holds a porcelain cover, with metal knob made of leaves, acorn and a snail (?).
The Tyrolean woman wears a hat on her light hair. Under the laced up bodice she wears a blouse reaching to the neck with bows on the sleeves. The light-colored skirt shows her feet in heels. On her lap she holds a hurdy-gurdy. The Tyrolean has a dark tricorn with a bow on his head, which shows his short hair. Buckled shoes, white leg dresses, breeches and a jacket patterned with flowers, under it a white collar and white shirt sleeves peek out.
The lower part of the beaker is bulbous, above it the vessel widens evenly. A horizontal golden rib separates the lower part from the upper part. Vertical golden ribs divide the whole vessel into six fields. A so-called woodcut flower is painted in each of the fields of the lower part. Each segment of the upper part shows landscapes with figures. Model: Johann Joachim Kaendler.
Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Archiv der Porzellansammlung, Probedrucke, Blatt 60 (Porzellansammlung Gustav von Klemperer, Dresden 1928). Das hier genannte, auf diesem Probedruck zum Katalog der Porzellansammlung Gustav von Klemperer abgebildete Objekt ist nicht im Katalog von 1928 aufgeführt. Unter der Abbildung 60 ist handschriftlich "an Herbert geschenkt" vermerkt worden. Es ist unbekannt, von wem und zu welchem Zeitpunkt diese Annotationen vorgenommen wurden.
[1] Anette Loesch, Das Schicksal der Porzellansammlung Gustav von Klemperers, in: Beiträge öffentlicher Einrichtungen der Bundesrepublik Deutschland zum Umgang mit Kulturgütern aus ehemaligem jüdischen Besitz, bearb. von Ulf Häder (= Veröffentlichungen der Koordinierungsstelle für Kulturgutverluste, Bd. 1), Magdeburg 2001, S. 56-77; Andreas Graul, Gustav und Victor von Klemperer. Eine biographische Skizze (= Publikationen der Eugen-Gutmann-Gesellschaft, Bd. 2), Leipzig 2005; Sabine Rudolph, Restitution von Kunstwerken aus jüdischem Besitz. Dingliche Herausgabeansprüche nach deutschem Recht (= Schriften zum Kulturgüterschutz / Cultural Property Studies), Berlin 2007; [2] Rudolph 2007, S. 41-47, hier S. 41; Amtsgericht Dresden, Nachlassakte Gustav von Klemperer, Einantwortungsurkunde des Zivilgerichts für Inner-Prag, 30.06.1927; [3] Unklar ist, zu welchem Zeitpunkt und unter welchen Umständen das Stück die Porzellansammlung von Klemperer verließ; es ist weder in den einschlägigen Unterlagen zur sogenannten "Sicherstellung" der Sammlung von Klemperer (November 1938) noch in den Quellen zur kriegsbedingten Auslagerung der Sammlung aufgeführt.
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