Ratapoil
Statuette; Bozzetto-like, skeletal, thin figurines, wrapped in a long Redingote coat, concealing the coarse baton behind the back. Energetic torsion of the body, aggressively bulging, spiderlike, fanning corporeality, and the stinging, raised look to the side of the gaunt face, with a long beard under a hat slightly bent to the side, lends the figure the appearance of a malignant malignancy. Sensual and conceptually condensed monument of Bonapartism. According to the knowledge of Dr. Hermann Jedding, curator at the Museum of Arts and Crafts, Hamburg, in the report of 26.11.1962, all 20 copies of the series A. Rudier were provided with foundry stamps and casting numbers, of which the Ploschitzki family was never aware;
from a series of 20 bronze specimens in 1925 by the company Alexis Rudier, Paris. Casting No. 19; Bronze casting after one of the two plaster casts from the original clay sculpture; dark brown patinated; original clay figure by H. Daumier 1850/51 (gypsum casts of Adolphe-Victor Geoffrey-Dechaume (1851) and Jean Pouzadoux (1851/1891))
Literature: In sämtlichen Publikationen zur Plastik von H. Daumier wie zur Skulptur des Ratapoil speziell fehlen Verweise auf den Besitz Ploschitzki des 19. Bronzegusses der Serie A. Rudier! Maurice Gobin: Daumier sculpteur 1808-1879/Avec un catalogue raisonné de l'oeuvre sculpté, Genève/Genf 1952; Jean Cherpin: Daumier et la Sculpture, Paris 1979; Ausstellungskatalog 1999/2000 Ottawa (Canada), Paris, Washington: Daumier 1808-1879; Caso, Jacques de, Bernhard Maaz, Edouard Papet u.a.: Honoré Daumiers "Ratapoil" und die Untersuchungen der beiden Gipsexemplare.-In: Jahrbuch der Berliner Museen Band 46/2004, S. 249-283
Sources: Wiedergutmachungsakten der Berliner Wiedergutmachungsbehörden im Landesarchiv Berlin nebst weiteren Rückerstattungsansprüchen 1950/1961, Versteigerungsprotokoll vom Dezember 1941, Gutachten von Dr. Rolf Parow vom Mai 1960; Entziehungs- und Rückerstattungsakten der OFD Hamburg im Staatsarchiv Hamburg nebst Versteigerungsprotokoll vom Dezember 1941, Eidesstattlichen Erklärungen der Johanna (Hansi) Share, verwitwete Ploschitzki, geb. Zender, vom Februar 1962, Gutachten von Dr. Rolf Parow, März und Mai 1960, Dr. Hermann Jedding, Kustos am Kunstgewerbemuseum Hamburg, vom 26.11.1962 sowie von Dr. Rüdiger Klessmann, SMB, vom 15.02.1964 und 16.07.1964 sowie abschließenden Bescheid der an Johanna Share zu leistenden Entschädigung für das gesamte Umzugsgut in Höhe von 982.065,54 DM vom 14.03.1966